کلاس تار و سه تار

آشنایی با تار

تار سازی‌ست کهن و بسیار محبوب در بین ایرانیان. همچنین این ساز در مناطق دیگر خاورمیانه مثل آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و تاجیکستان نیز رایج است. تار یکی از خوش‌صداترین سازهای موسیقی ملی ماست که در تکنوازی و همنوازی از عهده‌ی اجرای تمام گوشه‌ها، آوازها و دستگاه‌های موسیقی ردیف سنتی ما بر می‌آید. اوج شکوفایی این ساز را که یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی بحساب می‌آید، در نوازندگی اساتیدی چون حسین علیزاده، جلیل شهناز و محمدرضا لطفی می‌توان دید و شنید. از نظر صدادهی، تار صدایی گرم و تودماغی دارد. این ساز جزو دسته سازهای زهی زخمه‌ای می‌باشد که اجزای آن عبارتند از: چوب، پوست، استخوان، زه (روده‌ی تابیده‌ی چارپایان) و فلز.

استاد علیزاده
استاد علیزاده از آهنگسازان و نوازندگان برجسته ایرانی

ساختار ساز تار

دسته: دسته‌ی تار یک لوله‌ی توپر چوبی از جنس گردو یا توت می‌باشد که حدودا 50 سانتی‌متر طول و 4 سانت قطر دارد. بر لبه‌های جلویی آن نیز دو روکش از جنس استخوان شتر یا پشت ماهی موجود است. دسته‌ی تار با پرده‌هایی از زه یا روده‌ی گوسفند، پرده‌بندی می‌شود. به این پرده‌ها دستان نیز گفته می‌شود. معمولا دستان‌ها فاصله‌ی مشخصی از هم دارند، اما بعضی از آنها امکان حرکت کردن دارند.

سرپنجه: بالای دسته‌ی تار، سرپنجه یا جعبه‌ی گوشی قرار دارد که گوشی‌ها روی آن سوار شده‌اند. هدف از گوشی‌ها کوک کردن ساز با شل و سفت کردن سیم‌هایی‌ست که به دور آنها پیچیده شده‌اند.

شیطانک: قطعه‌ی کوچکی است از جنس استخوان که بین دسته و سرپنچه قرار می‌گیرد و هدف از آن نگه داشتن سیم‌ها بصورتی مرتب و عبور آنها از طریق شیارهایش به سمت گوشی‌هاست.

سیم: تار متداول در ایران 6 سیم فلزی دارد. دو سیم اول و دوم سفید و از انواع فولاد و معمولا با نت دو کوک می‌شوند. سیم‌های سوم و چهارم زرد رنگ و از انواع آلیاژ برنج هستند که ضخامت آنها اندکی بیشتر است. سیم پنجم سفید فولادی و سیم ششم زرد برنجی است. سیم‌های اول و دوم را جفت می‌بندند و سیم ششم منسوب به درویش خان از نوازندگان زبردست اواخر دوره‌ی قاجار است که از روی سه تار اقتباس شده است.

مضراب: یک قطعه‌ی برنجی است که یک سمت آن موم مخلوط شده با خاکستر و پشم یا کرک است. قسمت موم‌دار باعث می‌شود که مضراب براحتی در دست نوازنده قرار گیرد و از دست او خارج نشود.

کاسه‌ی طنینی: کاسه یا جعبه‌ی طنینی از دو بخش تشکیل شده است: قسمت بزرگتر یا کاسه و قسمت کوچکتر یا نقاره. روی دهانه‌ی هردوی آنها، پوست بره کشیده می‌شود. جنس چوب جعبه نیز معمولا چوب درخت توت می‌باشد.

خرک: قطعه‌ی کوچکی‌ست که روی پوست کاسه نصب می‌شود تا سیم‌ها را در انتهای ساز با ارتفاع قابل قبولی نگه دارد.

 

نواختن تار:

طی دو سه قرن گذشته بر اثر تلفیق موسیقی شرق و غرب، تکنیک‌های موسیقی غربی مورد توجه موسیقی‌دانان جوان ایرانی قرار گرفته است و کوشیده‌اند تا از ظرفیت‌های موسیقی غرب بهره گیرند که از آن جمله می‌توان به علی قمصری از آهنگسازان و نوازندگی حرفه‌ای تار مدرن یاد کرد. این تلفیق دارای نکات مثبتی مثل اجرای دستگاه‌ها و مقام‌های موسیقی ایرانی در پایین دسته‌ی ساز بوده است یا تغییر در نوع انگشت‌گذاری و زخمه زدن بوده است، لیکن چنین ساختارشکنی‌هایی منتقدینی هم دارد. محدوده‌ی صوتی ساز تار جدید، 3 اوکتاو و یک نت می‌باشد.

ساز سه تار

آشنایی با سه تار:

سه تار از ساز تنبور بوجود آمده است و جزو سازهای زهی زخمه‌ای (مضرابی) می‌باشد. سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده وچون که با ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، نوای آن ارتباط مستقیمی با روح و روان نوازنده دارد. از این رو این ساز را اغلب همدم اوقات تنهایی خوانده‌اند که حال و هوایی درونی داشته و نوای آن معمولا حزن‌انگیز است.

به علت بم‌تر بودن یک پرده‌ای نت دو در موسیقی سنتی ایرانی نسبت به موسیقی کلاسیک، کوک ِ «سی بمل، فا، سی بمل، سی بمل» همان کوک ِ «دو، سل، دو، دو» شناخته می‌شود.

نواختن این ساز محدود به رنج سنی خاصی نیست و حتی کودکان نیز می‌توانند آن را فرا بگیرند. ما نیز در مجموعه خانه آوای مهر آموزش این ساز پرطرفدار را خدمت هنرجویان عزیز ارائه می‌دهیم.

ساختمان سه تار:

ساز سه تار از کاسه، دسته و پنجه که محل گوشی‌هاست تشکیل شده است. کاسه این ساز تقریباً کروی و به شکل گلابی است که از وسط نصف کرده باشند. جنس کاسه از چوب درخت توت است و روی آن صفحه نازک چوبی قرار دارد که در روی آن نزدیک دسته ساز چند سوراخ تعبیه شده است. طول سه تار در اندازه‌های مختلف به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ سانت است. پرده‌های اصلی با چند لایه زه پیچیده شده است که آن را شاه پرده و پرده‌های فرعی را که دارای زه کمتری است میان پرده گویند. سه تار دارای چهار سیم است سیم‌ها در انتها به سیم‌گیر متصل بوده و پس از عبور از خرک به طور موازی و در امتداد دسته از شیار شیطانک رد شده و به گوشی‌ها پیچیده می‌شوند.

نواختن ساز سه تار:

برای نواختن این سازِ سبک و خوش‌دست، آن را روی پا قرار می‌دهند و با ناخن انگشت سبابه دست راست عمود بر امتداد سیم ضربه می‌زنند. سه تارهای قدیمی دارای ۲۵ پرده و سه تارهای جدید دارای ۲۸ پرده می‌باشد. در این ساز رسم بر این است که سیم‌ها را در حدود نیم پرده از دیاپازون پایین‌تر کوک می‌کنند ولی به همان اسم می‌خوانند. محدوده صوتی سه تار سه اکتاو است.